Forskel mellem versioner af "Håndbog"

Fra Rygsygdom.dk
Spring til navigation Spring til søgning
(Oprettede siden med 'Håndbog for uddannelsen i neurokirurgi Om målbeskrivelser, portefølje, uddannelsesprogrammer og -planplaner kompetencevurdering og andet =Forord= Denne håndbog indeholder…')
 
Linje 25: Linje 25:
 
*Attesterer tidsmæssig attestation for gennemført uddannelseselement
 
*Attesterer tidsmæssig attestation for gennemført uddannelseselement
 
*Giver afdelingen feedback på uddannelsen. Iværksætter og gennemfører kvalitetsudviklingsarbejde Link til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer: http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2017/05/Uddannelsesansvarlige-overl%C3%A6gersansvar-opgaver-og-rammer-2017.pdf
 
*Giver afdelingen feedback på uddannelsen. Iværksætter og gennemfører kvalitetsudviklingsarbejde Link til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer: http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2017/05/Uddannelsesansvarlige-overl%C3%A6gersansvar-opgaver-og-rammer-2017.pdf
 +
 +
==Hovedvejleder==
 +
I hver afdeling/afsnit vil den uddannelsessøgende få tildelt en hovedvejleder. Denne varetager uddannelsessamtalerne med den uddannelsessøgende og monitorerer den uddannelsessøgendes progression. Hovedvejlederens opgaver er:
 +
*Introduktion af den uddannelsessøgende
 +
*Introducerer den uddannelsessøgende til afdelingen eller afsnittet og det aktuelle uddannelseselement
 +
*Gennemgår mål for kompetence, procedure-, erfarings- og litteraturforslag med den uddannelsessøgende
 +
*Diskuterer den uddannelsessøgendes uddannelsesplan, evt. justering af denne
 +
*Aftaler fremtidige vejledersamtaler
 +
*Attesterer opnåede kompetencer i www.logbog.net
 +
*Vejledersamtaler
 +
**Diskuterer resultatet af tidligere uddannelsesplaner, progression i uddannelsen i relation til målene og fremtidig uddannelsesplan
 +
**Opfordrer den uddannelsessøgende til at gå i gang med specifikke kompetencevurderinger og skriftlige opgaver i god tid
 +
**Sikrer vejledning og vurdering af opgaverne
 +
**Foretager de(n) generelle vurdering(er) af den uddannelsessøgende
 +
**Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
 +
**Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen

Versionen fra 19. okt 2017, 21:14

Håndbog for uddannelsen i neurokirurgi

Om målbeskrivelser, portefølje, uddannelsesprogrammer og -planplaner kompetencevurdering og andet

Forord

Denne håndbog indeholder vejledning i, hvorledes målbeskrivelser og logbøger omsættes i praksis til uddannelsesforløb, uddannelsesprogrammer og –planer. Håndbogen indeholder nogle anvisninger på hvordan opgaverne med varetagelsen af uddannelsen kan fordeles på forskellige nøglepersoner. Derudover beskrives nogle særlige forhold, man skal være opmærksom på i forbindelse med kompetencevurdering.

Hvem gør hvad?

I hoveduddannelsen findes flere nøglepersoner, som hver har deres ansvar og opgaver. Deres opgaver er nærmere beskrevet nedenfor.

Uddannelsesansvarlig overlæge (UAO)

Hver afdeling/afsnit har en uddannelsesansvarlig overlæge, som sammen med den ledende overlæge har det overordnede ansvar for rammerne for uddannelsen i afdelingen. Den uddannelsesansvarlige overlæge:

  • Sikrer i samarbejde med ledende overlæge overordnet læringsmiljøet i afdelingen
  • Sikrer, at der forefindes uddannelsesprogrammer for alle afdelingens typer af uddannelsesstillinger
  • Sikrer i samarbejde med hovedvejlederen, at der bliver udarbejdet en uddannelsesplan for hver enkelt uddannelsessøgende
  • Sikrer i samarbejde med den uddannelsessøgende at status vedrørende kompetenceniveau videregives til næste afdeling ved skift i uddannelsesforløbet
  • Planlægger og sikrer program for introduktion i afdelingen
  • Sikrer at enhver uddannelsessøgende tildeles en hovedvejleder i hvert afsnit/afdeling
  • Kvalificerer, engagerer og instruerer de daglige kliniske vejledere
  • Sikrer, at der er udarbejdet funktionsbeskrivelser for hovedvejlederes og daglige kliniske vejleders uddannelsesmæssige arbejdsopgaver, samt at disse er godkendt af den ledende overlæge
  • Deltager i håndteringen af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
  • Sikrer, at evaluering af uddannelsen gennemføres og at den uddannelsessøgendes evalueringer indhentes
  • Sikrer af aftalte kompetencer, samt generelle vurderinger og mini-CEX’er attesteres i logbog.net
  • Attesterer tidsmæssig attestation for gennemført uddannelseselement
  • Giver afdelingen feedback på uddannelsen. Iværksætter og gennemfører kvalitetsudviklingsarbejde Link til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer: http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2017/05/Uddannelsesansvarlige-overl%C3%A6gersansvar-opgaver-og-rammer-2017.pdf

Hovedvejleder

I hver afdeling/afsnit vil den uddannelsessøgende få tildelt en hovedvejleder. Denne varetager uddannelsessamtalerne med den uddannelsessøgende og monitorerer den uddannelsessøgendes progression. Hovedvejlederens opgaver er:

  • Introduktion af den uddannelsessøgende
  • Introducerer den uddannelsessøgende til afdelingen eller afsnittet og det aktuelle uddannelseselement
  • Gennemgår mål for kompetence, procedure-, erfarings- og litteraturforslag med den uddannelsessøgende
  • Diskuterer den uddannelsessøgendes uddannelsesplan, evt. justering af denne
  • Aftaler fremtidige vejledersamtaler
  • Attesterer opnåede kompetencer i www.logbog.net
  • Vejledersamtaler
    • Diskuterer resultatet af tidligere uddannelsesplaner, progression i uddannelsen i relation til målene og fremtidig uddannelsesplan
    • Opfordrer den uddannelsessøgende til at gå i gang med specifikke kompetencevurderinger og skriftlige opgaver i god tid
    • Sikrer vejledning og vurdering af opgaverne
    • Foretager de(n) generelle vurdering(er) af den uddannelsessøgende
    • Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
    • Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen