Forskel mellem versioner af "Håndbog"

Fra Rygsygdom.dk
Spring til navigation Spring til søgning
Linje 41: Linje 41:
 
**Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
 
**Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
 
**Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen
 
**Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen
 +
 +
==Daglig klinisk vejleder==
 +
Vejledning af den uddannelsessøgende kan og bør ikke varetages af en enkelt person. I de daglige arbejdssituationer har alle mere erfarne læger et ansvar som kliniske vejledere. Efter delegering fra den uddannelsesansvarlige overlæge kan de daglige kliniske vejledere kompetencevurdere og attestere opnåelsen af enkelt kompetencer for de uddannelsessøgende læger. De daglige kliniske vejledere
 +
*Holder sig orienteret om de uddannelsessøgende lægers uddannelsesplaner
 +
*Deltager i gennemførelse af introduktionsprogrammet
 +
*Yder daglig klinisk vejledning og giver feedback
 +
*Foretager enkelte kompetencevurderinger, herunder foretager Mini-CEX’er efter uddelegering fra Den Uddannelsesansvarlige overlæge
 +
 +
==Postgraduate lektorer==
 +
De tre uddannelsesregioner Øst, Syd og Nord har lidt forskellig opbygning omkring de postgraduate kliniske lektorers funktion og derfor beskrives hver region særskilt.
 +
 +
I Region Øst har de specialespecifikke pædagogiske lektorer i samarbejde med det specialespecifikke uddannelsesråd udarbejdet hoveduddannelsesforløbene og uddannelsesprogrammerne.
 +
*Det specialespecifikke uddannelsesråd har udarbejdet uddannelsesforløbene og foretager en foreløbig formel godkendelse af uddannelsesprogrammerne for de enkelte elementer
 +
*Den uddannelsesansvarlige overlæge i hvert element er ansvarlig for, at målene i uddannelsesprogrammet for det pågældende element er opnået
 +
*Den uddannelsesansvarlige overlæge i det sidste element i uddannelsen er ansvarlig for, at alle kompetencer er opnået, inden den samlede uddannelse til speciallæge kan godkendes
 +
*Den postgraduate kliniske lektor specificerer i samarbejde med det specialespecifikke råd, hvornår der skal foretages evaluering af uddannelsens rammer i relation til sammensætning af det samlede uddannelsesforløb
 +
*De postgraduate kliniske lektorer er samlet i regionens Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF)
 +
*De yder bistand ved gennemførelse af regionale kurser for f.eks. uddannelsesansvarlige overlæger
 +
*De medvirker til udvikling og formidling af klinisk pædagogiske undervisnings- og indlæringsmetoder – en metodeudvikling, som indeholder muligheden for forskning i medicinsk pædagogik
 +
Orientering om postgraduat uddannelse i Region Øst: www.laegeuddannelsen.dk

Versionen fra 19. okt 2017, 21:17

Håndbog for uddannelsen i neurokirurgi

Om målbeskrivelser, portefølje, uddannelsesprogrammer og -planplaner kompetencevurdering og andet

Forord

Denne håndbog indeholder vejledning i, hvorledes målbeskrivelser og logbøger omsættes i praksis til uddannelsesforløb, uddannelsesprogrammer og –planer. Håndbogen indeholder nogle anvisninger på hvordan opgaverne med varetagelsen af uddannelsen kan fordeles på forskellige nøglepersoner. Derudover beskrives nogle særlige forhold, man skal være opmærksom på i forbindelse med kompetencevurdering.

Hvem gør hvad?

I hoveduddannelsen findes flere nøglepersoner, som hver har deres ansvar og opgaver. Deres opgaver er nærmere beskrevet nedenfor.

Uddannelsesansvarlig overlæge (UAO)

Hver afdeling/afsnit har en uddannelsesansvarlig overlæge, som sammen med den ledende overlæge har det overordnede ansvar for rammerne for uddannelsen i afdelingen. Den uddannelsesansvarlige overlæge:

  • Sikrer i samarbejde med ledende overlæge overordnet læringsmiljøet i afdelingen
  • Sikrer, at der forefindes uddannelsesprogrammer for alle afdelingens typer af uddannelsesstillinger
  • Sikrer i samarbejde med hovedvejlederen, at der bliver udarbejdet en uddannelsesplan for hver enkelt uddannelsessøgende
  • Sikrer i samarbejde med den uddannelsessøgende at status vedrørende kompetenceniveau videregives til næste afdeling ved skift i uddannelsesforløbet
  • Planlægger og sikrer program for introduktion i afdelingen
  • Sikrer at enhver uddannelsessøgende tildeles en hovedvejleder i hvert afsnit/afdeling
  • Kvalificerer, engagerer og instruerer de daglige kliniske vejledere
  • Sikrer, at der er udarbejdet funktionsbeskrivelser for hovedvejlederes og daglige kliniske vejleders uddannelsesmæssige arbejdsopgaver, samt at disse er godkendt af den ledende overlæge
  • Deltager i håndteringen af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
  • Sikrer, at evaluering af uddannelsen gennemføres og at den uddannelsessøgendes evalueringer indhentes
  • Sikrer af aftalte kompetencer, samt generelle vurderinger og mini-CEX’er attesteres i logbog.net
  • Attesterer tidsmæssig attestation for gennemført uddannelseselement
  • Giver afdelingen feedback på uddannelsen. Iværksætter og gennemfører kvalitetsudviklingsarbejde Link til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer: http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2017/05/Uddannelsesansvarlige-overl%C3%A6gersansvar-opgaver-og-rammer-2017.pdf

Hovedvejleder

I hver afdeling/afsnit vil den uddannelsessøgende få tildelt en hovedvejleder. Denne varetager uddannelsessamtalerne med den uddannelsessøgende og monitorerer den uddannelsessøgendes progression. Hovedvejlederens opgaver er:

  • Introduktion af den uddannelsessøgende
  • Introducerer den uddannelsessøgende til afdelingen eller afsnittet og det aktuelle uddannelseselement
  • Gennemgår mål for kompetence, procedure-, erfarings- og litteraturforslag med den uddannelsessøgende
  • Diskuterer den uddannelsessøgendes uddannelsesplan, evt. justering af denne
  • Aftaler fremtidige vejledersamtaler
  • Attesterer opnåede kompetencer i www.logbog.net
  • Vejledersamtaler
    • Diskuterer resultatet af tidligere uddannelsesplaner, progression i uddannelsen i relation til målene og fremtidig uddannelsesplan
    • Opfordrer den uddannelsessøgende til at gå i gang med specifikke kompetencevurderinger og skriftlige opgaver i god tid
    • Sikrer vejledning og vurdering af opgaverne
    • Foretager de(n) generelle vurdering(er) af den uddannelsessøgende
    • Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
    • Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen

Daglig klinisk vejleder

Vejledning af den uddannelsessøgende kan og bør ikke varetages af en enkelt person. I de daglige arbejdssituationer har alle mere erfarne læger et ansvar som kliniske vejledere. Efter delegering fra den uddannelsesansvarlige overlæge kan de daglige kliniske vejledere kompetencevurdere og attestere opnåelsen af enkelt kompetencer for de uddannelsessøgende læger. De daglige kliniske vejledere

  • Holder sig orienteret om de uddannelsessøgende lægers uddannelsesplaner
  • Deltager i gennemførelse af introduktionsprogrammet
  • Yder daglig klinisk vejledning og giver feedback
  • Foretager enkelte kompetencevurderinger, herunder foretager Mini-CEX’er efter uddelegering fra Den Uddannelsesansvarlige overlæge

Postgraduate lektorer

De tre uddannelsesregioner Øst, Syd og Nord har lidt forskellig opbygning omkring de postgraduate kliniske lektorers funktion og derfor beskrives hver region særskilt.

I Region Øst har de specialespecifikke pædagogiske lektorer i samarbejde med det specialespecifikke uddannelsesråd udarbejdet hoveduddannelsesforløbene og uddannelsesprogrammerne.

  • Det specialespecifikke uddannelsesråd har udarbejdet uddannelsesforløbene og foretager en foreløbig formel godkendelse af uddannelsesprogrammerne for de enkelte elementer
  • Den uddannelsesansvarlige overlæge i hvert element er ansvarlig for, at målene i uddannelsesprogrammet for det pågældende element er opnået
  • Den uddannelsesansvarlige overlæge i det sidste element i uddannelsen er ansvarlig for, at alle kompetencer er opnået, inden den samlede uddannelse til speciallæge kan godkendes
  • Den postgraduate kliniske lektor specificerer i samarbejde med det specialespecifikke råd, hvornår der skal foretages evaluering af uddannelsens rammer i relation til sammensætning af det samlede uddannelsesforløb
  • De postgraduate kliniske lektorer er samlet i regionens Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF)
  • De yder bistand ved gennemførelse af regionale kurser for f.eks. uddannelsesansvarlige overlæger
  • De medvirker til udvikling og formidling af klinisk pædagogiske undervisnings- og indlæringsmetoder – en metodeudvikling, som indeholder muligheden for forskning i medicinsk pædagogik

Orientering om postgraduat uddannelse i Region Øst: www.laegeuddannelsen.dk