Forskel mellem versioner af "Håndbog"

Fra Rygsygdom.dk
Spring til navigation Spring til søgning
(Uddannelsesansvarlig overlæge (UAO))
(Hovedvejleder)
Linje 27: Linje 27:
 
*[http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2017/05/Uddannelsesansvarlige-overl%C3%A6gersansvar-opgaver-og-rammer-2017.pdf Link] til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer:
 
*[http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2017/05/Uddannelsesansvarlige-overl%C3%A6gersansvar-opgaver-og-rammer-2017.pdf Link] til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer:
  
==Hovedvejleder==
+
==Hovedvejleder (HV)==
I hver afdeling/afsnit vil den uddannelsessøgende få tildelt en hovedvejleder. Denne varetager uddannelsessamtalerne med den uddannelsessøgende og monitorerer den uddannelsessøgendes progression. Hovedvejlederens opgaver er:
+
Den uddannelsessøgende få tildelt en hovedvejleder. Denne varetager uddannelsessamtalerne med den uddannelsessøgende og monitorerer den uddannelsessøgendes progression. HV sætter sig grundigt ind i
*Introduktion af den uddannelsessøgende
+
uddannelsesprogrammet for det gældende uddannelsesforløb og har kendskab til målbeskrivelsen for uddannelsesforløbet. Hovedvejlederens opgaver er:
*Introducerer den uddannelsessøgende til afdelingen eller afsnittet og det aktuelle uddannelseselement
+
*'''Introduktion''' af den uddannelsessøgende. Introducerer den uddannelsessøgende til afdelingen eller afsnittet og det aktuelle uddannelseselement
*Gennemgår mål for kompetence, procedure-, erfarings- og litteraturforslag med den uddannelsessøgende
+
*Gennemgår '''mål''' for kompetence, procedure-, erfarings- og litteraturforslag med den uddannelsessøgende
*Diskuterer den uddannelsessøgendes uddannelsesplan, evt. justering af denne
+
*Udarbejder sammen med den uddannelsessøgende en '''uddannelsesplan''' for forløbet i afdelingen. Diskuterer den uddannelsessøgendes '''uddannelsesplan''', evt. justering af denne. Sikrer at uddannelsesplanen
*Aftaler fremtidige vejledersamtaler
+
bliver gennemført. Sikrer løbende justering af uddannelsesplanen. Informerer daglige kliniske vejledere om uddannelsesplanen.
*Attesterer opnåede kompetencer i www.logbog.net
+
*Attesterer fortløbende opnåede kompetencer i '''logbog.net'''
*Vejledersamtaler
+
*Yder daglig klinisk vejledning og giver feedback
 +
*Foretager kompetencevurderinger
 +
*Gennemfører fortløbende '''vejledersamtaler'''
 
**Diskuterer resultatet af tidligere uddannelsesplaner, progression i uddannelsen i relation til målene og fremtidig uddannelsesplan
 
**Diskuterer resultatet af tidligere uddannelsesplaner, progression i uddannelsen i relation til målene og fremtidig uddannelsesplan
 
**Opfordrer den uddannelsessøgende til at gå i gang med specifikke kompetencevurderinger og skriftlige opgaver i god tid
 
**Opfordrer den uddannelsessøgende til at gå i gang med specifikke kompetencevurderinger og skriftlige opgaver i god tid
Linje 42: Linje 44:
 
**Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
 
**Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
 
**Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen
 
**Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen
 +
*Inddrager UAO i uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
  
 
==Daglig klinisk vejleder==
 
==Daglig klinisk vejleder==

Versionen fra 19. okt 2017, 21:34

Håndbog for uddannelsen i neurokirurgi

Om målbeskrivelser, portefølje, uddannelsesprogrammer og -planplaner kompetencevurdering og andet

Forord

Denne håndbog indeholder vejledning i, hvorledes målbeskrivelser og logbøger omsættes i praksis til uddannelsesforløb, uddannelsesprogrammer og –planer. Håndbogen indeholder nogle anvisninger på hvordan opgaverne med varetagelsen af uddannelsen kan fordeles på forskellige nøglepersoner. Derudover beskrives nogle særlige forhold, man skal være opmærksom på i forbindelse med kompetencevurdering.

Hvem gør hvad?

I hoveduddannelsen findes flere nøglepersoner, som hver har deres ansvar og opgaver. Deres opgaver er nærmere beskrevet nedenfor.

Uddannelsesansvarlig overlæge (UAO)

Hver afdeling/afsnit har en uddannelsesansvarlig overlæge, som sammen med den ledende overlæge har det overordnede ansvar for rammerne for uddannelsen i afdelingen. Den uddannelsesansvarlige overlæge:

  • Sikrer i samarbejde med ledende overlæge overordnet læringsmiljøet i afdelingen
  • Sikrer, at der forefindes uddannelsesprogrammer for alle afdelingens typer af uddannelsesstillinger
  • Sikrer i samarbejde med hovedvejlederen, at der bliver udarbejdet en uddannelsesplan for hver enkelt uddannelsessøgende
  • Sikrer i samarbejde med den uddannelsessøgende at status vedrørende kompetenceniveau videregives til næste afdeling/hovedvejleder ved skift i uddannelsesforløbet
  • Planlægger og sikrer program for introduktion i afdelingen
  • Sikrer at enhver uddannelsessøgende tildeles en hovedvejleder
  • Kvalificerer, engagerer og instruerer de daglige kliniske vejledere
  • Sikrer, at der er udarbejdet funktionsbeskrivelser for hovedvejlederes og daglige kliniske vejleders uddannelsesmæssige arbejdsopgaver, samt at disse er godkendt af den ledende overlæge
  • Deltager i håndteringen af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
  • Sikrer, at evaluering af uddannelsen gennemføres og at den uddannelsessøgendes evalueringer indhentes
  • Sikrer af aftalte kompetencer, samt generelle vurderinger og mini-CEX’er attesteres i logbog.net
  • Attesterer tidsmæssig attestation for gennemført uddannelseselement
  • Giver afdelingen feedback på uddannelsen. Iværksætter og gennemfører kvalitetsudviklingsarbejde
  • Link til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer:

Hovedvejleder (HV)

Den uddannelsessøgende få tildelt en hovedvejleder. Denne varetager uddannelsessamtalerne med den uddannelsessøgende og monitorerer den uddannelsessøgendes progression. HV sætter sig grundigt ind i uddannelsesprogrammet for det gældende uddannelsesforløb og har kendskab til målbeskrivelsen for uddannelsesforløbet. Hovedvejlederens opgaver er:

  • Introduktion af den uddannelsessøgende. Introducerer den uddannelsessøgende til afdelingen eller afsnittet og det aktuelle uddannelseselement
  • Gennemgår mål for kompetence, procedure-, erfarings- og litteraturforslag med den uddannelsessøgende
  • Udarbejder sammen med den uddannelsessøgende en uddannelsesplan for forløbet i afdelingen. Diskuterer den uddannelsessøgendes uddannelsesplan, evt. justering af denne. Sikrer at uddannelsesplanen

bliver gennemført. Sikrer løbende justering af uddannelsesplanen. Informerer daglige kliniske vejledere om uddannelsesplanen.

  • Attesterer fortløbende opnåede kompetencer i logbog.net
  • Yder daglig klinisk vejledning og giver feedback
  • Foretager kompetencevurderinger
  • Gennemfører fortløbende vejledersamtaler
    • Diskuterer resultatet af tidligere uddannelsesplaner, progression i uddannelsen i relation til målene og fremtidig uddannelsesplan
    • Opfordrer den uddannelsessøgende til at gå i gang med specifikke kompetencevurderinger og skriftlige opgaver i god tid
    • Sikrer vejledning og vurdering af opgaverne
    • Foretager de(n) generelle vurdering(er) af den uddannelsessøgende
    • Informerer løbende den uddannelsesansvarlige overlæge om uddannelsesforløbet og eventuelle problemer
    • Sikrer at den uddannelsessøgende evaluerer afdelingen
  • Inddrager UAO i uhensigtsmæssige uddannelsesforløb

Daglig klinisk vejleder

Vejledning af den uddannelsessøgende kan og bør ikke varetages af en enkelt person. I de daglige arbejdssituationer har alle mere erfarne læger et ansvar som kliniske vejledere. Efter delegering fra den uddannelsesansvarlige overlæge kan de daglige kliniske vejledere kompetencevurdere og attestere opnåelsen af enkelt kompetencer for de uddannelsessøgende læger. De daglige kliniske vejledere

  • Holder sig orienteret om de uddannelsessøgende lægers uddannelsesplaner
  • Deltager i gennemførelse af introduktionsprogrammet
  • Yder daglig klinisk vejledning og giver feedback
  • Foretager enkelte kompetencevurderinger, herunder foretager Mini-CEX’er efter uddelegering fra Den Uddannelsesansvarlige overlæge

Postgraduate lektorer

De tre uddannelsesregioner Øst, Syd og Nord har lidt forskellig opbygning omkring de postgraduate kliniske lektorers funktion og derfor beskrives hver region særskilt.

I Region Øst har de specialespecifikke pædagogiske lektorer i samarbejde med det specialespecifikke uddannelsesråd udarbejdet hoveduddannelsesforløbene og uddannelsesprogrammerne.

  • Det specialespecifikke uddannelsesråd har udarbejdet uddannelsesforløbene og foretager en foreløbig formel godkendelse af uddannelsesprogrammerne for de enkelte elementer
  • Den uddannelsesansvarlige overlæge i hvert element er ansvarlig for, at målene i uddannelsesprogrammet for det pågældende element er opnået
  • Den uddannelsesansvarlige overlæge i det sidste element i uddannelsen er ansvarlig for, at alle kompetencer er opnået, inden den samlede uddannelse til speciallæge kan godkendes
  • Den postgraduate kliniske lektor specificerer i samarbejde med det specialespecifikke råd, hvornår der skal foretages evaluering af uddannelsens rammer i relation til sammensætning af det samlede uddannelsesforløb
  • De postgraduate kliniske lektorer er samlet i regionens Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF)
  • De yder bistand ved gennemførelse af regionale kurser for f.eks. uddannelsesansvarlige overlæger
  • De medvirker til udvikling og formidling af klinisk pædagogiske undervisnings- og indlæringsmetoder – en metodeudvikling, som indeholder muligheden for forskning i medicinsk pædagogik

Orientering om postgraduat uddannelse i Region Øst: www.laegeuddannelsen.dk