Håndbog

Fra Rygsygdom.dk
Version fra 19. okt 2017, 21:10 af Admin (diskussion | bidrag) Admin (diskussion | bidrag) (Oprettede siden med 'Håndbog for uddannelsen i neurokirurgi Om målbeskrivelser, portefølje, uddannelsesprogrammer og -planplaner kompetencevurdering og andet =Forord= Denne håndbog indeholder…')
(forskel) ←Ældre version | Nuværende version (forskel) | Nyere version→ (forskel)
Spring til navigation Spring til søgning

Håndbog for uddannelsen i neurokirurgi

Om målbeskrivelser, portefølje, uddannelsesprogrammer og -planplaner kompetencevurdering og andet

Forord

Denne håndbog indeholder vejledning i, hvorledes målbeskrivelser og logbøger omsættes i praksis til uddannelsesforløb, uddannelsesprogrammer og –planer. Håndbogen indeholder nogle anvisninger på hvordan opgaverne med varetagelsen af uddannelsen kan fordeles på forskellige nøglepersoner. Derudover beskrives nogle særlige forhold, man skal være opmærksom på i forbindelse med kompetencevurdering.

Hvem gør hvad?

I hoveduddannelsen findes flere nøglepersoner, som hver har deres ansvar og opgaver. Deres opgaver er nærmere beskrevet nedenfor.

Uddannelsesansvarlig overlæge (UAO)

Hver afdeling/afsnit har en uddannelsesansvarlig overlæge, som sammen med den ledende overlæge har det overordnede ansvar for rammerne for uddannelsen i afdelingen. Den uddannelsesansvarlige overlæge:

  • Sikrer i samarbejde med ledende overlæge overordnet læringsmiljøet i afdelingen
  • Sikrer, at der forefindes uddannelsesprogrammer for alle afdelingens typer af uddannelsesstillinger
  • Sikrer i samarbejde med hovedvejlederen, at der bliver udarbejdet en uddannelsesplan for hver enkelt uddannelsessøgende
  • Sikrer i samarbejde med den uddannelsessøgende at status vedrørende kompetenceniveau videregives til næste afdeling ved skift i uddannelsesforløbet
  • Planlægger og sikrer program for introduktion i afdelingen
  • Sikrer at enhver uddannelsessøgende tildeles en hovedvejleder i hvert afsnit/afdeling
  • Kvalificerer, engagerer og instruerer de daglige kliniske vejledere
  • Sikrer, at der er udarbejdet funktionsbeskrivelser for hovedvejlederes og daglige kliniske vejleders uddannelsesmæssige arbejdsopgaver, samt at disse er godkendt af den ledende overlæge
  • Deltager i håndteringen af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
  • Sikrer, at evaluering af uddannelsen gennemføres og at den uddannelsessøgendes evalueringer indhentes
  • Sikrer af aftalte kompetencer, samt generelle vurderinger og mini-CEX’er attesteres i logbog.net
  • Attesterer tidsmæssig attestation for gennemført uddannelseselement
  • Giver afdelingen feedback på uddannelsen. Iværksætter og gennemfører kvalitetsudviklingsarbejde Link til princip papir: Uddannelsesansvarlige overlægers opgaver, ansvar og rammer: http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2017/05/Uddannelsesansvarlige-overl%C3%A6gersansvar-opgaver-og-rammer-2017.pdf