Fokuseret ophold på VRR

Fra Rygsygdom.dk
Version fra 31. okt 2011, 20:53 af Admin (diskussion | bidrag) Admin (diskussion | bidrag) (Velkommen til et fokuseret ophold på VR, Videncenter for Rygsygdomme, Glostrup Hospital)
Spring til navigation Spring til søgning

Velkommen til et fokuseret ophold på VR, Videncenter for Rygsygdomme, Glostrup Hospital

  • Dato: Mandag 7/11
  • Antal: 6 studerende (Stine, Trine, Niels, Pernille, Melina og Rebeca)
  • 11. semester, Neurologi-forløb på Herlev

Vr1.jpg

Forberedelse

  • Læs evt. mere om Videncenter for Rygsygdomme (siden er ret lang, informationen er taget fra hospitalets netside og retter sig mod patienterne - du kan nøjes med at skimme eller udvælge emner der har din specielle interesse)
  • Læs gerne denne Introduktion til emnet "degenerative rygsygdomme" inden du møder på afdelingen (siden er under opbygning... men kig forbi)
  • Genopfrisk gerne highlights fra rygforelæsningen - specielt vigtigheden af af få stillet en præcis klinisk diagnose

Kort

GlostrupHospital.jpg

<googlemap version="0.9" lat="55.670506" lon="12.389858" zoom="18" width="700" height="600" controls="large"> (A) 55.671014, 12.390207 Ambulatorium (indgang 7) (O) 55.670427, 12.389864 Operationsgang (3. sal) (M) 55.670282, 12.389177 Mødested (2. sal) (V) 55.670046, 12.388812 VR21 (1. sal) (B) 55.669804, 12.391591 Bus (I) 55.669955, 12.389746 Indgang 1 (R) 55.670264, 12.389499 Røntgenkonference (1. sal) (K) 55.671123, 12.390518 Kantinen (indgang 7, 1. sal) (K) 55.670709, 12.388287 Morgenkonference (parterre) (V) 55.67024, 12.388174 VR11 (V) 55.670863, 12.388013 VR56 - Rygseminar </googlemap>

Omklædning (2. sal)

  • Anvend evt. dette link til Rejseplanen Rejseplanen.gif
  • 7:30: Mødested (M): Vi mødes ved vagtværelset mhp. omklædning. Skiltet ved døren siger: Videncenter for Rygsygdomme, Vagtværelse 1. reservelæger
  • Vælg indgang 1 eller 3, find rødt trafikcenter, tag elevatoren til 2. sal. Åben glasdøren til buegangen, "Klinisk Biokemisk Afdeling" er placeret til venstre, "Simulationsundervisning" til højre. Find 6. dør på højre hånd (rumnummer MB209).
  • Medbring egne træsko. Vi sørger for skiftetøj. Giv besked om tøjstørrelse. Giv også besked hvis der er nogen som ikke har prøvet at udføre kirurgisk håndvask.
  • Rummet bliver aflåst så man kan efterlade sin taske, men lad alligevel være med at efterlade værdigenstande. I låner en nøgle som afleveres ved dagens afslutning.
  • Man må ikke bære egne beklædningsgenstande på operationsstuerne (dvs. tørklæde, sko, bukser osv.)

Konferencer (først på 1. sal, siden parterrre)

  • 8:10: Røntgenkonference (mandage, onsdage, fredage): Konferencerum 2, røntgenafdelingen, 1. sal. Røntgenafdelingen holder selv konf. indtil kl 8.10, og i dette tidsrum må man ikke forstyrre.
  • Vi prøver at udpege din kontaktlæge som du så bør følge lige i hælene på idet han/hun ret hurtigt bliver kaldt til operationen - så hold godt øje med din kontaktlæge og følg straks i hælene når vedkomne forlader lokalet. Ofte når de der skal operere ikke at deltage i den efterfølgende morgenkonference.
  • Hvis du "mister" din kontaktlæge, så gå direkte på operationsgangen til din stue, de fleste operationer starter omkring 8:30-8:45.
  • 8:30: Morgenkonference i konferencerummet (indgang 5, parterren under det tidligere børnehospital). Følg efter lægerne når rtg. konf. er afsluttet.

Kirurgisk håndvask og klargøring til operation

  • Afmonter alle smykker, ure og private beklædningsgenstande
  • Sørg for at have fået rigeligt at drikke og spise inden operationen. Sørg for at have klaret evt. toiletbesøg. Nogle af operationerne tager flere timer og stuen kan være "lukket".
  • Påfør operationshue og mundbind. Vi anbefaler at der også anvendes beskyttelsesbriller. Man må ikke gå ind på operationsstuen uden hue.
  • Find et par handsker i din størrelse, og placer den uåbnede pakke i baglommen. Vi anvender dobbelthandsker (grøn + hvid).
  • Sørg for oprullede ærmer
  • Iklæd dig et røntgenforklæde, hvis der skal gennemlyses meget stuen under operationen
  • Giv besked om kittelstørrelse til personalet
  • Udpak en vaskesvamp, brug neglebørsten først, kom herefter sæbe på svampen og vaske hænder i 2 minutter. Sørg for at holde hænderne over albueniveau hele tiden for at undgå at vandet løber "den forkerte vej".
  • Afskyl sæben
  • Tør hænder med papir fra dispenser på væggen
  • Afsprit 2 gange, brug rigeligt sprit og indgnid hænderne til tørhed
  • Gå ind på stuen - personalet sørger for at udpakke din kittel. Rør ikke ved noget!
  • Tag kittlen på. Personalet "binder dig på ryggen".
  • Personalen tager dine handsker fra lommen og rækker dem til dig sterilt. Der er to par: tag først de grønne på, herefter de hvide. Bed evt. om hjælp hvis du ikke er vandt til at tage dobbelt-handsker på.
  • Ræk pappet til personalen og kittlen knyttes
  • Hold hænderne samlet, løftet og foran kroppen. Rør ikke ved noget. Når du ved hvor du skal stå, kan du evt. placerer hænderne let på den afdækkede patient.
  • Vis interesse og spørg kirurgen undervejs. God fornøjelse

Assistance ved rygoperationer formiddag (8:40 - ca. 12), 3. sal

  • Stue 2 (MR): 1. dese + 2. dese - 1. Stine, 2. Rebeca
  • Stue 3 (JD): Vectra - Niels
  • Stue 4 (LJ): ADD+ - Trine
  • Stue 5 (LE): dese - Pernille
  • Stue 6 (TUX): dese - Melina
  • Såfremt der dukker en anden assistent op og du ikke skal "med i vask" så kontakt JD hurtigst muligt (hyler 30-490) - så prøver vi at finde en anden stue!!!

Assistance ved rygoperationer eftermiddag (ca. 12 - ?), 3. sal

  • Stue 2:
  • Stue 3:
  • Stue 4:
  • Stue 5:
  • Stue 6:

Ambulatoriet (indgang 7), formiddag (kl 9-12)

  • Bed din kontaktlæge holde øje med ORBIT så du ved hvornår du skal gå over til operationsgangen!

Ambulatoriet (indgang 7), eftermiddag (kl 12:30-14)

Frokost

  • 12-12:30 men hold øje med hvornår eftermiddagsoperationen starter

Andre funktioner

  • Stuegang VR11 eller VR21
  • evt. følge forvagten (hyler 30-466)

Afslutning & evaluering (14:45-15:00, vagtværelset, 2. sal)

  • Ring efter Jørgen (personsøger 30-490)
  • Hvad var godt? Hvad kan forbedres?
  • Kom gerne med dine kommentarer på denne Blog - evt. anonymt

Kontaktpersoner

  • Modtagelse, fordeling og evaluering: 1R Jørgen Degn (personsøger 30-490)
  • Uddannelsesansvarlig overlæge: Jesper Lundberg

Parkering

Glostrup.gif